Afscheid, hong kong en eerste week

3 maart 2017 - Sydney, Australië

Hiiiii

Mijn eerste bericht uit het mooie en heerlijke Sydney. Precies 11 dagen geleden begon mijn trip naar Sydney via Hong Kong.

De reis begon op Schiphol en nadat ik iedereen uitgezwaaid had (wat voor mij veel te lang duurde, omdat ik gewoon wilde gaan) begon de reis toch echt. Onwerkelijk was het nog wel en zo stapte ik heel rustig en kalm nog met 7 anderen het vliegtuig in. De reis naar Hong Kong was erg lang en ik heb veel films gekeken, heel veel gegeten, geslapen en een paar drankjes gedaan (want ja, er moet toch wel geproost worden op de mooie reis). Na ongeveer 12 uur vliegen kwamen we aan in Hong Kong. Daar werden we door een heel lief en schattig vrouwtje opgehaald die ons naar het hostel bracht. Als een echte gids liep ze voorop en vertelde ze, met het bordje Australian backpackers in de lucht, over de stad, de goede eettentjes en vertelde ze mij waar je leuk kan shoppen. In het hostel fristen we ons op en besloten we om te ontbijten en om de stad in te gaan. We zijn met de Ferry langs de highlights gegaan en we zijn eind van de middag terug gegaan om nog even te gaan slapen. Het hostel waar ik sliep was piepklein. Zo was de wc ook meteen de douch. De vrouw die ons ophaalde, vertelde dan ook dat dit heel normaal is, omdat de huisjes (kleine flatkamertjes) in algemeen erg klein zijn.

Ik vond de stad enorm interessant , maar ik was wel blij dat ik na die dag weer verder mocht. Zelf vond ik het een hectische en volgebouwde stad, maar ik vond dat er wel een goede sfeer hing. In sommige straten liepen massa's mensen en er waren zeker genoeg gezellige eettentjes en winkeltjes. Toch vond ik het ook heerlijk om even uit te waaien op de Ferry langs de zakelijke kant van de stad. Waar je even kon ontsnappen uit de drukte en van een afstand goed de stad kon bekijken.

De tweede vlucht ging voor mijn gevoel een stuk sneller. Na 9,5 uur vliegen kwamen we aan in Sydney. Daar werden we opgepikt door 2 Nederlanders die ons naar ons hostel brachten in Collaroy (een wijk in Sydney). Tijdens de reis naar ons hostel stopten we even bij het Opera House en bij aankomst stond ons een heerlijke BBQ te wachten met een drankje en een nieuwe groepsgenoot voor de 4 dagen die daarop volgden.

Dag 2 stond in het teken van een aantal zaken regelen en settelen. Zo heb ik een bankrekening geopend, Medicare aangevraagd en een presentatie gehad over de tas-nummer en de Pensioenfonds. Klinkt onwijs saai, maar ik vond het heerlijk. De mensen die ons hielpen waren super lief, betrokken en open. Ze hielpen je, gaven advies en waren oprecht geïnteresseerd in onze plannen. Verder vertelden zij ook over hun leven in Australië en wat nou echt leuk is om te doen. Vervolgens heb ik met een aantal anderen in het centrum van Sydney geluncht. Wat enorm gezellig was. De stad heeft super toffe foodhallen waar je heeeeerlijk kan eten en drinken. Op de terugweg richting het hostel werd bedacht om met de groep samen te koken. Dus besloten we boodschappen te doen in het winkelcentrum. Dit was enorm gezellig, lachwekkend en hectisch, want die wilde dit in en een ander weer dat. Verder beseften we tijdens het koken op hoeveel je moet letten en hebben we echt enorm gelachen om wat we vergeten waren te kopen. Onze pasta was dan ook erg origineel en het smaakte anders dan normaal. Zo hebben we geen olie of boter gebruikt om te koken, maar kruidenboter, omdat we dat nog over hadden. Tja je moet toch creatief blijven.

De volgende morgen (zaterdag) zijn we naar de Blue Mountains geweest. Ze hadden die dag beter de grey mountains of verstopte mountains kunnen heten. Want door de regen en mist was er weinig tot niks te zien. Het National park ligt op ongeveer twee uur rijden in westelijke richting vanaf Sydney en is echt een plek waar veel toeristen te vinden zijn en het is een plek waar je je dagen kan verstoppen. Ik vond dan ook regelmatig een briefje met "missing person". Tijdens de tocht vertelde een gids over de bergen, de bosbranden en over de dieren. Het was een indrukwekkende, koude dag (16 graden hihi), maar wel heerlijk om uit te waaien en om te wandelen. Dezelfde avond besloot een groepje en ik om uit te gaan in Manly (wijk in Sydney) waar je heel gezellig uit kan gaan. Toen wij daar om 22.00 uur aankwamen, was het feest al flink aan de gang. De mensen beginnen eerder met feesten, omdat alle clubs meestal al rond 3 uur dichtgaan. Ook zijn de mensen er altijd eerder, omdat het drank elk uur duurder word. Zo was mijn overheerlijke cocktail met vers fruit in het begin van de avond 5 dollar en aan het einde het dubbele! Ook is het uitgaan heel anders. Er worden fanatiek meegezongen en echt IEDEREEN danst.

De derde dag in Australië was ook een top dag. Het was super weer (zonnig en 27 graden) en ik ben samen met de groep de stad in gegaan. We zijn met de ferry langs het opera house en de harbour bridge geweest en vervolgens zijn we echt naar het opera house geweest en hebben we in het park geluncht en gechillt! In het park heb ik mijn eerste Australische bruiloft gezien en heb ik live Australische dieven gezien. Verder zijn we naar het oude en nieuwe gedeelte van het de stad geweest en hebben we wat gedronken, hebben we een marktje bezocht, een gratis liveconcert bezocht van straatmuzikanten en hebben we genoten van een heerlijk diner aan het water. Kort gezegd een heerlijke en gezellige dag!

De vierde dag en laatste dag met iedereen heb ik dan EINDELIJK gesurft. En wat is het vettt!! We vertrokken 6:30 u (heeel vroeg) richting een strand twee uur rijden verderop. Na een korte warming-up en uitleg over het surfboard, gingen we het water in! De zee was ruig en na een paar keer ondergedompeld te zijn, stond ik dan toch echt op mijn surfboard (als eerste woehoooeeh). En wat was het gaaf!

De dagen die daarop waren erg afwisselend. Veel mensen ontmoet, maar ook weer veel afscheid genomen. Ook heb ik nieuwe roomiesss gekregen (kamergenootjes). Op dit moment slaap ik namelijk met 2 Duitse vrienden, een Franse jongen die mij altijd eten geeft, een Nederlandse en een Australische man van 40 met wie ik goed kan lachen. Verder heb in heerlijke wandelingen gemaakt, lekker gezwommen in de zee en ' s avonds vaak een drankje gedronken naast het strand ( niet op het strand i.v.m. de enge krabben). En heb ik een planning gemaakt wat ik de aankomende tijd ga doen. Morgen ga ik samen met Sven (een jongen uit hetzelfde hostel) naar Melbourne. We pakken de Greyhound en gaan via Canberra naar Melbourne. De planning is om een paar weken in Melbourne en omgeving te blijven, om de stad te ontdekken, de Great Ocean road te bereizen door met een paar mensen een camper te huren, om op bezoek te gaan bij mijn familie en om naar de grand prix te gaan. Daarna zie ik wel weer verder. Ik houd jullie op de hoogte!

Cheerss X

1. Sylvia:
    3 maart 2017
    Super dat jullie het zo leuk hebben lekker genieten en maak er iets mooi van.

Je pappie
  2. Sylvia:
    3 maart 2017
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je daar allemaal ziet en meemaakt. En super dat je er zo van geniet. Blijf dat vooral doen!!

Dikke knuf!
  3. Minitante:
    3 maart 2017
    Fijn dat je een maatje hebt gevonden Mayk. Het klinkt alsof je echt aan het genieten bent; hartstikke fijn!
    Hele dikke Knuff
  4. Coby:
    3 maart 2017
    Geweldig mooi om te lezen , Mayke. En wat onwijs leuk om steeds andere mensen te ontmoeten en steden aan fe doen.
    Blijf ervan genieten!
  5. OPA:
    4 maart 2017
    Lieve Mayke heel fijn dat je de draai gevonden heb ,heel veel mooie plekjes die mij bekend voorkomen toen wij er waren met Oma .geniet van je reis met je nieuwe vrienden maar doe wel voorzichtig lieve groet Opa