Melbourne, Great Ocean Road en familiebezoek!

21 maart 2017 - Melbourne, Australië

Hellooo,

Wauwwauwwauw! Ik blijf het dagelijks zeggen. Ik ben nu een maand onderweg en ik blijf het toch echt dagelijks (meerdere keren op een dag) zeggen hoe mooi, gaaf, schoon, vriendelijk en bijzonder dit land is.

Maar oke! Jullie zijn natuurlijk allemaal erg nieuwsgierig (hoop ik) wat er afgelopen tijd is gebeurd, want ik heb toch wel weer heel wat gedaan naast het chillen op het strand met een lekker drankje en 32 graden en heeeeel veel zon.

Zoals ik in mijn laatste verhaal vertelde, zou ik naar Melbourne gaan en Ja hoor, deze meid zit in Melbourne. Ik ben samen met een jongen, genaamd Sven, vorige week zaterdag (4 maart) naar Melbourne vertrokken. We zijn samen met de Greyhound (een bus die langs de toeristen plekken gaat in Australie) via Canberra naar Melbourne vertrokken. In totaal een reis van 14 uur in een bus zitten.Ja erg lang, maar de tijd is voorbij gevlogen. Tijdens de trip zag ik de mooiste landschappen en je rijdt echt in de middle of nowwhere. Soms kom je wel eens gewoon een halfuur niks tegen naast alleen maar natuur. Ik kon dus heerlijk achterover zitten en genieten.
Tijdens de reis heb ik ook het boekje met de lieve verhalen gelezen van mijn familie en vrienden. Echt super lief en bedankt (alleen ik mis jullie nog niet hihi).
Ook hebben we nog een tussenstop gemaakt in Canberra, maar naar een uur rondlopen hadden we het wel gezien. Canberra is de hoofdstad van Australie, maar er is niet veel te doen. Waarom is Canberra dan de hoofddstad?  Nou dat komt omdat Sydney en Melbourne welvarende, volgegroeide en gezellige steden zijn, maar ook zeker concurrenten waren voor elkaar. Zij wilde namelijk beide de hoofdstad worden. Dus heel slim heeft de overheid toen een nieuwe stad opgeroepen Canberra. De stad is alleen tot de dag van vandaag nog niet echt levend, alleen in de tijd als er iets op politiek of op govegrnment vlak gebeurt.
Na onze geweldige en lange trip van Sydney naar Melbourne zijn Sven en ik naar ons hostel gegaan, hebben we ingecheckt, een drankje gedaan en zijn we ons bed in gedoken, want de volgende dag stond veel op de planning.

De volgende morgen (5 maart) zijn we met een andere backpacker (die net uit NW kwam) naar de Victoria's Market geweest om lekker even rond te dwalen en zijn we naar het beroemde strand St. Kilda geweest. We hebben daar heerlijk op het strand gelegen en heel toevallig kwamen we ook 2 jongens van de groepsreis tegen en om even te genieten en bij te kletsen moest er natuurlijk wel een drankje gedronken worden. Vervolgens gingen Sven, de andere backpacker (Alex) en ik terug naar het hostel om ons klaar te maken voor een avondje uit. Ik besloot toen om een gesprek aan te gaan met een Engelse jongen en al snel zaten we met een grote groep aan een bar en heb ik heerlijk de hele avond kunnen socialen met verschillende mensen uit verschillende landen. Kort gezegd een topdag.

6 maart, de tweede dag in Melbourne met weer was weer prachtig. Ik heb met 4 anderen Dutchies afgesproken.Waarom? Nou, omdat wij alle 4 heel graag de GOR (Great Ocean Road) wilden doen. Om het met een klein groepje te doen, is natuurlijk het gezelligst, het leukst en het goedkoopst.
Maar ja, wat komt daar dan bij kijken en hoe gaan wij dit met zijn 5e doen? Om dit met zijn allen uit te zoeken, zijn wij naar Happy Travels gegaan (een travel agency).  Samen met hun zijn wij gaan kijken wat de beste manier is en na wat afgebeld te hebben, hadden we al snel besloten om een grote pickuptruck te huren met een rooftoptent.  En ja hoor, die was beschikbaar en wel voor 6 dagen (5 nachten) van 11-17 maart!

De dagen daarop vlogen voorbij. Sven, Eefje, Veerle en ik (de reisgenootjes met wie ik de GOR zou doen) zijn de stad in gegaan en hebben van dinsdag tot vrijdagavond enorm veel gezien van de stad.
Zo heb ik op maandagmiddag nog de zonsondergang en de pinguïns bij St. Kilda beach gezien en bekeken en ben ik lekker op tijd gaan slapen.
Op dinsdag  heb ik de grootste en oudste bibliotheek van Australie gezien (State Library of Victoria), de Royal Botanic Garden en de herdekingsplek van de 1e wereldoorlog. Verder heb ik die dag ook samen met een Engelse backpacker pasta gekookt met heerlijke groenten van de Victoria Market en heb ik de dag afgesloten met een lekker drankje bij de bar.
Op woensdag ben ik samen met Sven naar een aantal kerkjes geweest, hebben we met verschillende mensen in de kerken gesproken en hebben we de streetart bij het Flinderstreetstation bekeken. Vervolgens zijn Sven en ik naar Bryan gegaan (een jongen van de groepsreis) en samen hebben we geluncht en de waterskiwedstrijden gezien. Verder ben ik met de meiden naar de avondmarkt gegaan bij Victoria's Market en hebben we daar heerlijk rond geneusd en lekker wat gegeten. Vervolgens ben ik met Eefje naar mijn hostel gegaan om de jongens aan te moedigen bij het bierpong en zijn we die avond uit geweest met een groot deel van het hostel.

En toen was het al donderdag, 2 dagen voor vertrekt. Wat betekende dat er toch echt wel wat geregeld moest gaan worden voor het grote GOR-avontuur, dus wat betekende een berging vinden voor je backpack, een boodschappenlijstje maken en op zoek gaan naar een slaapzak. Gelukkig heb ik familie wonen in Australië en kon ik mijn backpack dumpen bij Evert (THANKS)! Zelf had ik Evert nog nooit ontmoet en dus hadden we afgesproken om een drankje te doen bij de Collinsstreet (een straat met veel leuke eettentjes). We hebben daar denk wel 2 uur gezeten en lekker gekletst (natuurlijk wel in het Engels). Ik vond dit enorm bijzonder en leuk. Maar de pret was nog niet over, want toen ik terug kwam van een leuke middag en het afgeven van mijn TE ZWARE  backpack ging ik pannenkoeken bakken met Sven en Veerle! Dit was enorm grappig en komisch, omdat de pannen in de hostels zo slecht waren dat de pannenkoeken aan de pan bleven plakken (ja ik heb olijfolie gebruikt). Het was dus eigenlijk pannenkoekkruimels met pasta.
Op vrijdag kwam de GOR-trip toch wel dichtbij. Samen met Eefje heb ik boodschappen gedaan. Verder ben ik met Veerle naar de W-shore gegaan om een slaapzak te halen en ben ik met de iedereen een hapje gaan eten bij een heerlijke hamburgertent.  Kort gezegd klaar stomen en proppen (met eten) voor de GOR-trip.

Zaterdag 11 maart was het dan eindelijk zo ver, de Great Ocean Road.Voor mensen die de GOR niet kennen hier wat informatie: De Great Ocean Road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant). De weg werd in 1919 aanlegt  door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en het is het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.
Nu genoeg informatie en terug naar zaterdagochtend. We pikten de auto op en gingen op pad. Vanaf Melbourne gingen we richting Torquay, Daar besloten we onze rooftop tent uit te proberen op een super leuke freecamping. De freecamping stond midden in de bushbush en bevatte alleen een openbaar toilet (gat in de grond)  en drie kampvuurplekken. Ondanks dat, hebben we ons toch echt prima vermaakt met een kampvuur, een salade maken in een plasticzakje en onze krappe slaaphokje. Want ja, de next morning werden we wakker met kangoeroes op het terrein.
Helaas heeft geen van ons foto's kunnen maken, omdat de telefoons leeg waren (geen stroom om op te laden).  De tweede dag van de GOR gingen we weer terug naar Torquay om de surf coast walk te doen van point dangerous naar Bells beach (het beroemde surfstrand). Vervolgens zijn we wezen picknicken en zijn we verder gegaan naar onze betaalde camping waar we weer lekker konden douchen en onze telefoontjes opgeladen konden worden, want rijden zonder navigatie, maar via de kaart is nog best lastig.
De derde dag van de GOR zijn we naar Lorne gegaan om een wandeling te maken bij de Eskrine Falls. Hier hebben we een hike gedaan van drie uur naar 4 beroemde watervallen The Eskrine Falls, The Canyon Falls, The Phantom Falls and The Henderson falls. De wandeling was enorm mooi. We liepen echt midden in de jungle en de paden waren ook erg divers. Soms moest ik echt me omhoog wurmen tussen rotsen en soms liep ik echt midden tussen de tropische planten.
Vervolgens zijn we na de wandeling weer terug naar Lorne gegaan en zijn we daar op de caming ' Big Hill' gaan staan. Weer een free camping midden in de bossen. Ook deze camping was weer enorm gezellig en al snel zetten we een kampvuur op en vertelden we elkaar de leukste, grappigste, maar ook diepste verhalen.
Dinsdag (14 maart) zijn we richting Kennett River gegaan en daar hebben we wat koala's, walibi's (kleine kangoeroes) en tropische vogels gespot. Vervolgens zijn we het binnenland gegaan om vanaf een hoge berg de GOR te zien. We reden via de grey river road en sunntset raid naar het puntje van de berg en konden vanuit daar de mooiste landschappen zien. Ook kwamen we tijdens het rijden regelmatig nog wat walibi's tegen die voor onze auto voorbij hupte.
Vervolgens zijn we door gereden via het binnenland naar de Lighthouse en hebben we daar geluncht.
Daarna zijn we richting Port Campell gereden waar we de Castle Cove, Gibson Steps en de Twelve Apostles mochten bewonderen. Daarna zijn we naar de camping gegaan bij Port Campell. Daar hebben we weer heerlijk gekookt, gedoucht en lekker op tijd ons bed in gedoken voor ons een na laatste dagje. De next morning ben ik weer met de groep naar de twelve apostels gegaan en hebben daarna de Geer an Goor (ohh uu loch an gore), The Razorback, The Wreck,Loch and Gorge , The Arch, The London Brigde, The Grotto, Gibsons Steps en de Bay of Islands bekeken.
Vervolgens zijn we naar de camping gegaan waar we, als afscheid, heerlijk met zijn allen gebbqt hadden! Dit was erg gezellig en ik denk dat wij niet de enige waren die het gezellig vonden, want ook de kakkerlakken en een mega spin (10 cm) vonden het erg leuk om langs te komen.
Maar Helaas pindakaaas....... we moesten de volgende morgen al weer naar huis en na een vermoeide terugreis via de binnenlandse snelweg, kwamen we weer heelhuids aan in Melbourne.
De afgelopen dagen heb ik als enorm tof ervaren. Het blijft ook erg bijzonder dat je als onbekende van elkaar toch een hele week lol met elkaar kan trappen en elkaar eigenlijk al heel snel vertrouwd, elkaar leert kennen en dat je met elkaar kan samenwerken. Ik ben dan ook onwijs dankbaar dat ik dit soort dingen kan en mag meemaken en tot de dag van vandaag heb ik nog geen seconde spijt gehad om het avontuur in Australie aan te gaan.

Na de trip ben ik eigenlijk snel richting Belgrave gegaan (wijk buiten Melbourne 1,5 uur reizen) om daar dan ook echt mijn familie te ontmoeten. Ik ben hier nu al sinds afgelopen zaterdagmiddag (18 maart) en ik heb het hier prima naar mijn zin. Ik slaap bij Sietze en Ben en ga regelmatig met hun ( en/of met Evert, Marja, Peter) op pad. Zo heb ik zondag heerlijk gewandeld in het national park Donna Buang en heb ik daarna heerlijk gelopen in het Regenbos Donna Buang. Vervolgens heb ik zondag met de hele familie gebbqt en heb ik vandaag meegekeken bij Sietze's bedrijf!

Wat ik aankomende tijd ga doen is nog een beetje vaag. Ik ga aankomende zondag sowieso naar de Grand Prix om Max Verstappen aan te moedigen en ik ontmoet daar weer iedereen van de groepsreis, een aantal mensen die ik heb leren kennis tijdens mijn reis en een aantal nieuwe Nederlanders met wie ik nu in een groepsapp zit. Wat ik daarna ga doen is nog niet zeker. Of ik begin met mijn route via de oostkust, of ik ga richting de westkust of ik ga naar Tasmanie. Wie zal het zeggen?

Keep you guys up to date!

Cheers X!

1. Gea:
    21 maart 2017
    Hoi Mayke, gaaf hoor allemaal.
    Wat een avontuur, ben niet jaloers hoor.
    Kan me voorstellen met al die leuke fotos dat je nog geen spijt hebt dat je bent gegaan.
    Geniet van alles, maar daar hoef ik me geen zorgen over te maken volgens mij.
    Have fun xx
  2. Sylvia:
    Hoi Lieverd,
    Wat een mooi avontuur beleef je daar toch. Blijf genieten en maak mega veel mooie herinneringen!
    Doe Max zondag de groeten ;-)
  3. Leonie:
    21 maart 2017
    Hoi hoi Mayk. Wat een mooie verhalen en wat heb je al veel gezien en gedaan super hoor . Goed om te lezen dat je t zo naar je zin heeft. Ook leuk nu bij de familie Baas te zijn doe ze de groeten. Zie weer naar je volgende verhalen uit ,
    Doeiiii xxx Leonie en ook xxx van Elise
  4. Papa:
    22 maart 2017
    Je blog is super leuk veel mooie herinneringen en belevenissen geniet van je reis
    Oma roksie heeft ook je verhalen gelezen en vindt het ook erg leuk dat je het zo naar je zin hebt .
    Ze mist je ook ze heeft nu al 10 lammetjes.
    Geniet van je reis en maak er wat moois
    van.
    Voetjes van Papa en oma roksie
  5. Janice:
    24 maart 2017
    Hè mayke wat een super gave foto's. En ik vind het nog steeds super stoer van je. Heel veel plezier